Russia

Kun satujen talosta tuli menestyvä bisnes

Case Kidburg

 

Matkalla Venäjän johtavaksi opetuksellisten viihdepalvelujen tarjoajaksi

Kidburgin perustivat vuonna 2009 kaksi äitiä, jotka halusivat tarjota lapsilleen videopelejä älyllisempää viihdykettä. Heidän ensimmäinen ideansa oli järjestää ”Satujen talo”: he vuokrasivat 200 000 neliömetrin suuruisen kellarin, somistivat sen ja palkkasivat ammattinäyttelijöitä näyttelemään satuhahmoja ja leikkimään lasten kanssa, jotta lapset voisivat tuntea olevansa osa satua. Konseptista tuli huikea menestys ja he alkoivat pian myydä lisää lippuja ja kasvaa kannattavasti.

CapMan Russia aloitti neuvottelut yrityksen kanssa, kun sen uusin konsepti ”Kidburg”, ammattien kaupunki, oli toiminut vuoden. Vuonna 2014 yritys tarjosi jo kolmea eri formaattia: interaktiivinen teatterimuseo Skazkin Dom (satujen talo), interaktiivinen tiedemuseo LabirintUm sekä ammattien kaupunki Kidburg. Tänään kaikki kolme konseptia toimivat Kidburg-nimen alla.

”Vaikka Kidburg oni pieni yritys vailla rakennetta ja muodollisuuksia, se tarjoaa mielenkiintoisia kehitysmahdollisuuksia. Kidburg on ensimmäinen toimija Venäjällä, jolla on systemaattinen lähestymistapa lasten opetuksellisten viihdepalveluiden markkina-alueella, joka kasvaa nopeasti Venäjällä ja ympäri maailmaa. Lisäksi Kidburgilla on osaava johto, jolla on paljon käytännön sekä markkinan osaamista”, kommentoi CapMan Russian partneri ja sijoituksesta vastaava Alberto Morandi.

Vuonna 2014, CapMan Russia hankki 40 % Kidburgin osakkeista laajentaa yrityksen toimintaa Venäjällä.

Kidburg on ensimmäinen toimija Venäjällä, jolla on systemaattinen lähestymistapa lasten opetuksellisten viihdepalveluiden markkina-alueella

Opetukselliset viihdepalvelut – lupaava markkina, joka kasvaa nopeasti venäjällä ja ympäri maailmaa

Kidburg tarjoaa lasten opetuksellisia viihdepalveluita, jotka kuuluvat perheviihteen markkina-alueeseen. Opetuksellisten viihdepalveluiden markkina kasvaa nopeasti Venäjällä ja tarjolla on suuri määrä sekä fyysisiä että älyllisiä lapsille suunnattuja aktiviteetteja. Kidburg keskittyy älyllisiin viihdepalveluihin ja sen kolme konseptia on suunnattu 2-14 -vuotiaille lapsille. Jokaiselle löytyy jotakin: ammattien kaupunki on suunnattu 5-12 vuotiaille ja interaktiivinen tiedemuseo voidaan vuokrata myös yrityskäyttöön. Kilpailu opetuksellisten viihdepalveluiden markkinalla on yhä vähäistä, erityisesti suurien kaupunkien ulkopuolella.

Opetuksellisista viihdepalveluista on tullut houkutteleva yhteistyökumppani suurien ostoskeskuksien kehittäjille ja omistajille. Paikalliset ostoskeskukset ovat erittäin kiinnostuneita Kidburgista, sillä ostoskulttuuri Venäjällä on muuttunut paljon.

Omistajat tekevät kaikkensa saadakseen ostoskeskuksiinsa parasta viihdettä, mikä tekee tilanteesta meille mielenkiintoisen

”Aikaisemmin ihmiset tulivat keskuksiin ensisijaisesti tekemään ostoksia ja sen jälkeen ehkä syömään – nykyään se on toisinpäin. Viihde on ensimmäinen syy tulla ostoskeskuksiin ja shoppailu mukava lisä. Omistajat tekevät kaikkensa saadakseen ostoskeskuksiinsa parasta viihdettä, mikä tekee tilanteesta meille mielenkiintoisen”, kommentoi Alberto Morandi

CapMan Russia tukee Kidburgin nopeaa kasvua monin eri tavoin

Kidburgin tavoitteena on kasvaa Venäjän suurimmaksi opetuksellisten palvelujen tarjoajaksi. Markkina kasvaa nopeasti, ja tavoite on kasvaa vähintäänkin sen tahdissa.

“Toinen tärkeä tavoitteemme on muokata tapahtumaformaatteja – yritys testaa parhaillaan pienempiä konsepteja pienemmissä kaupungeissa francising-muodossa. Kidburgin konseptia on helppo muuntaa, mikä on selvä etu verrattuna suuriin kansainvälisiin kilpailijoihin. Voimme testata, mikä formaatti toimii markkinalla parhaiten”, kommentoi Alberto Morandi.

Vuoden 2015 lopussa avattiin kaksi uutta Kidburgia – pienempi 2 000 neliömetrin formaatti Moskovan alueella Zelenogradissa ja toinen Pietarissa. Lisäksi uutta Kidburgia suunnitellaan avattavaksi huhtikuussa 2016 myös Moskovaan ja Nizny Novgorodissa sijaitsevan Megan (IKEA) kanssa on sovittu Kidburgin avauksesta syyskuussa 2016. Tänään Kidburgilla on 14 viihdekeskusta eri puolilla Venäjää ja tavoitteena jatkaa laajentumista. Kidburg suunnittelee myös francising-formaatin perustamista Prahaan testatakseen kuinka konsepti toimii venäjän ulkopuolella.

Kidburgin konseptia on helppo muuntaa, mikä on selvä etu verrattuna suuriin kansainvälisiin kilpailijoihin.

Lisäksi Kidburgin hallintorakennetta on parannettu mukaan luettuna IFRS:n mukainen kuukausi- ja kvartaalitason raportointi, hallituksen roolin vahvistaminen jakamalla työskentely alakomiteoihin joilla on selkeät käytännön tavoitteet ja uusia kokeneita avainhenkilöitä on palkattu yritykseen. Nopean kasvun takia Kidburg harkitsee myös toista varainhankintakierrosta pääomasijoitusrahastoilta.

 

Tähän mennessä saavutetut tavoitteet:

-          7 uutta kohdetta avattu CapManin sijoituksen jälkeen

-          Myynti ruplissa kasvoi 75 % vuonna 2015.

 

Sijoitus: 2014

 

 

 

 

Sijoitusvuosi : 2014

Liikevaihto: 13.726.908 e

Henkilöstö: 373

Raportointivuosi: 2017

Verkkosivut: www.kidburg.ru

Liikevaihdon kehitys
Milj. euroa

Kannattavuus (EBITDA)
Milj. e.uroa